Wydarzenie specjalne
WP Wydarzenie specjalne Partner edycji
Partner edycji
Jedynie 20-25 proc. pracowników w firmach technologicznych to kobiety. Jeszcze mniej, bo 5 proc. zasiada na kierowniczych stanowiskach. Tymczasem panie nie tylko mogą przyspieszyć rozwój sektora technologicznego, ale też nadać mu nową jakość.

Siła stereotypu
Na początek – zdaniem panelistek, które spotkały się podczas Huawei European Innovation Day 2020. – powinniśmy rozprawić się ze stereotypami. A z tymi stykają się już dziewczynki, słysząc w szkole czy w domu: "matematyka nie jest dla ciebie"

– Tymczasem badania pokazują, że chłopcy i dziewczęta w wieku wczesnoszkolnym mają takie same zdolności do nauki matematyki – przekonuje Eliza Durka, prezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek.

Kobiety słyszą też, że to mężczyźni zajmują się poważnymi sprawami tego świata, a one powinny zająć się domem, bo do domu i rodziny przynależą. To jest ich przestrzeń.

– Musimy zacząć od zmiany sposobu edukacji, a także uświadamiania tych stereotypów. Rodzice mogą przecież powiedzieć córce: "idź, ucz się matematyki lub informatyki" zamiast: "zapisz się na jazdę konną lub lekcje baletu" – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Mężczyźni obawiają się często określenia "równość płci", myśląc, że kobiety chcą odebrać im pewne przywileje. Tymczasem kobiety nie chcą niczego odbierać, chcą takich samych uprawnień. Co więcej, bez równości w domu nigdy nie będziemy równi w biznesie.

– Nie ma nawet takiego zwrotu, jak "pracujący ojciec". Stereotypowo używamy wyłącznie zwrotu "pracująca mama". I na tym skupiamy się w naszej fundacji – na włączaniu mężczyzn w zmienianie świata. Nie możemy już dłużej robić tego same – nie ma wątpliwości Olga Kozierowska.

Więcej dobrych wzorców
Istnieje mnóstwo projektów służących walce ze stereotypami na temat płci. Jednym z nich jest, realizowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy, "IT for She". Co roku 100 wolontariuszek, studentek politechnik, rusza do szkół w małych miejscowościach, by uczyć dzieci programowania, robotyki i nowych technologii. Cel? Zaprezentowanie kobiecego wzoru do naśladowania.

– Chcemy pokazać, że kobiety mogą kształcić się z nowych technologii, inżynierii, matematyki i mogą rozwijać swoją karierę. Zmieniamy sposób myślenia bardziej tradycyjnych społeczności. Stereotypy, których coraz rzadziej doświadczamy w dużych miastach, tam wciąż są żywe – tłumaczy Bianka Siwińska, prezeska Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.

Co ciekawe, jak wynika z badań fundacji, za brakiem kobiet na kierunkach związanych z technologiami odpowiada brak wzorców do naśladowania i wiedzy o kobietach odnoszących sukcesy w matematyce, inżynierii czy programowaniu. Prawie 90 proc. licealistek z małych miejscowości nie miało żadnych inspiracji w tym obszarze.

Ważną kwestią jest również likwidacja barier: edukacyjnych, zdrowotnych, wynikających z położenia geograficznego, ale też dostępu do sieci czy funduszy.

– Istnieje wiele programów, struktur wsparcia czy narzędzi politycznych, które jednak mogą być zbyt trudne dla indywidualnego odbiorcy. Dlatego też uważam, że należałoby zadać pytanie, w jaki sposób możemy stać się agentami wsparcia dla kobiet w naszych społecznościach. Jak rozpowszechniać dostęp do technologii, informacji, wiedzy, umiejętności lub finansowania. Tylko poprzez swego rodzaju sieć możemy wesprzeć jednostkę w jej rozwoju – zapewnia Lucia Kleštincová, członkini grupy zadaniowej ds. równości Heleny Dalli, komisarza ds. równości w UE.

Kryzys pobudza kreatywność
Pretekstem do przyspieszenia procesu równouprawnienia kobiet może być pandemia COVID-19. Jak wynika z badań Fundacji Sukces Pisany Szminką, w trakcie wiosennego lockdownu średnio w tygodniu kobiety pracowały o 11 godzin więcej niż mężczyźni. Poza obowiązkami zawodowymi dbały także o dom czy edukację dzieci.

– Dostrzegam sporo możliwości do wykorzystania potencjału internetu i pracy z domu. Technologia daje nam dużo większą elastyczność. Praca i sukcesy kobiet stają się dziś bardziej transparentne. Możemy wykorzystać technologię i obecny czas do dalszego rozwoju – przekonuje Olga Kozierowska.

A co z parytetem płci w sektorze technologii? Czy to może rozwiązać kwestię deficytu kobiet w branży? Zdaniem ekspertek wszystkie panie, które chcą wykorzystać swój potencjał w dobie nowych technologii, powinny mieć szansę, by to zrobić. Jednak bez narzucania limitów.

– Trudno określać liczby .Myślę, że najważniejsze jest pokazanie korzyści wynikających z różnorodnościKobiety powinny współtworzyć branżę technologiczną idąc ramię w ramię z mężczyznami. Jestem głęboko przekonana, że tworzenie kobiecych wzorów do naśladowania, pokazanie kobietom sukcesu innych kobiet w obszarze technologii jest kluczowym krokiem – mówi Eliza Durka.

Zmiany wymaga także podejścia menadżerów oraz kultura organizacyjna. Chodzi o to, by firmy były bardziej nastawione na różnorodność i wspierały awans kobiet na wysokie stanowiska. Tym bardziej, że to się opłaca. Różnorodność jest silnikiem napędzającym rozwój i kreatywność.

– Dla każdej kobiety ważne są struktury wspierające. Zdarza się, że mamy szczęście i trafiamy do organizacji, które znają i cenią sobie takie wartości jak równość czy różnorodność. Zdarza się, że wewnątrz firm i organizacji istnieją specjalne jednostki zajmujące się tą kwestią. Niestety bywa też tak, że liderki są bardzo osamotnione w swoich organizacjach, są czymś wyjątkowym i dziwnym, niemal jak jednorożec – zauważa Lucia Kleštincová.

– Wiele firm mówi o tym, że tworzy programy na rzecz wzmacniania pozycji kobiet. Tymczasem na stanowiskach menadżerskich jest tylko 16-17 proc. kobiet, a na wyższych zarządczych – 1 lub 2 proc., czasem 6 proc, a w pewnych branżach – 0. Potrzebujemy programów angażujących liderów w zmianę, w jej wspieranie. To dlatego w fundacji stworzyliśmy grupę złożoną z 12 mężczyzn prezesów, którzy szerzą nasze idee – dodaje Olga Kozierowska.

Co ważne, technologia jest tylko narzędziem w rękach ludzi. To od nas zależy, jak ją wykorzystamy.

– Nie tylko technologia służy kobietom, kobiety mogą też bardzo wiele dać technologii, wnosząc wiele nowych pomysłów i nakierowując jej rozwój w stronę pomagania i służenia ludziom. Obecnie doświadczamy wielu kryzysów, jednym z nich jest COVID, ale przed nami także kryzys klimatyczny. Potrzebujemy mądrych technologii i mądrych ludzi odpowiedzialnych za technologie. Połączenie kobiet i technologii to coś, co faktycznie daje nam nadzieję na lepsze jutro – kwituje Blanka Siwińska.
Debatę w całości można odsłuchać na stronie Huawei European Innovation Day.

atten

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

close